ETAG Collection   
English 
  Home
  Contact
 
Products
  Early Historical Races
  Grand Palais Paris
  Cape to Cairo Rally
  Dumonceau Bekerrit
  Brabantse Grensrit
  Caltex KDAK Rally
  Elf Provincien Rit
  Circuit Zandvoort
  Max Verstappen Italia Dag
  Circuit Francorchamps
  Circuit Zolder
  Circuit Nurburgring
  Circuit Mugello
  Monte Carlo Rallye
  Tulpen Rallye
  Le Mans
  Rome Rallye
  Maus Gatsonides
  BRM Celebration Day
  BRM Models
  Brandweer Tilburg
  Willem II Tilburg
  Kabelwacht 1940-45
  Prinses Irene Brigade
  Dealer vergadering
  RAI Amsterdam
  Hood Ornaments
  Firebird Jet Engine
  Vauxhall Luton UK
  Carat Diamond
  Kasteel Doornenburg
  Museum Autoworld
  Museum Racing Legends
  Museum Galleria Ferrari
  Museum Louwman
  Museum Van Osch
  Importeur lijst 1925
  Historische Posters
  Cars 1880-1915
  ETAG MJ de Groot
  Ed Lepelaers Opel
  Nationaliteitbewijs
  Peerke Donders
  Auto Steden Overig
  Vauxhall 1967 te koop
  Payment & Shipping
 
Special

 

 

Maus Gatsonides |  | 



Maurice (Maus) Gatsonides

Maus werd geboren op Java Indonesie, 14 februari 1911. Hij was een succesvol Nederlands Autocoureur. Na zijn HBO studie wilde hij vliegenier worden echter werd hij afgekeurd en begon een eigen garage in Heemstede. Europa verkeerde zo goeds als in oorlog en door de economische teruggang ging het bedrijf failliet. In 1938 ging hij werken bij Ford Nederland. In de oorlogsjaren ontwikkelde hij een houtgasgeneratos en na de oorlog begon hij opnieuw een autobedrijf. Gatsonides begon nu ook auto's te bouwen, in aanvang onder de naam Gatford. Dit werd al snel Gatso omdat Ford problemen had met de naamsvoering. Er werden vier modellen geintroduceerd. Naar zeggen zijn daar acht tot tien auto's van gemaakt. Tot op heden zijn er slechts twee exemplaren bewaard gebleven. Het "Platje" en "Kwik". In 1950 ging het autobedrijf opnieuw failliet. Maurice ging toen werken bij Ford Engeland. Daar werd hij Rally rijder. Hij won de Rally van Monte Carlo in 1953 en in dat zelfde jaar won hij ook de Tulpen Rally. Naast zijn race-successen is Gatsonides naam verbonden aan de door hem ontworpen meter waarmee de snelheid van een rijdende auto kan worden bepaald, de Gatsometer. Maurice Gatsonides overleed op 87-jarige leeftijd en werd gecremeerd in het crematorium te Driehuis op 29 november 1998.
1950 Zandvoort Sport Cars
Maus Gatsonides, Gatso "Molshoop" #47
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto John Schaepman 
1950 Zandvoort Sport Cars
Maus Gatsonides, Gatso "Molshoop" #47
ETAG Collection - Foto Ad de Groot
1951 Brabant Grensrit
Maus Gatsonides Gatso "Molshoop"
ETAG Collection - Foto Ad de Groot 
1951 Zandvoort Sportscars
Klaas Barendregt Gatso Roadster "Platje"
ETAG Collection - Foto Ad de Groot
Er zijn nog twee Gatso's "in leven"

"Kwik en Platje"
"Kwik" kan worden beschouwd als de voorloper van de 'echte' Gatso's. De naam verwijst naar het merk van de motor en het chassis: Mercury. Ook de latere grote Gatso’s maakten gebruik van die basis. Kwik was voorzien van een mooie tweepersoons roadstercarrosserie, die Gatsonides door carrosseriefabriek Schutter en Van Bakel in Amsterdam liet bouwen. De auto was speciaal gebouwd voor sportdoeleinden en werd onder meer door Gatsonides gereden in de sportwagenraces op Zandvoort in 1939 en tijdens de rallye Luik-Rome-Luik in hetzelfde jaar. Bijzonder is het feit dat de auto de Tweede Wereldoorlog heeft overleefd en in de jaren negentig weer opdook, ook nog in redelijke staat. Er is toen gelukkig voor gekozen om de auto weer rijdend te maken en de tekenen des tijds niet door een volledige restauratie te verwijderen.

Een ander verhaal is “Platje”, die na de oorlog werd gebouwd. Het is een vlakgebouwde (vandaar de naam) tweepersoons sportwagen zonder dak. Platje is gebaseerd op een Fiat-chassis en beschikt over een zescilinder Fiat-motor. De lijnen van het koetswerk kwamen uit de pen van de bekende tekenaar Jan Apetz. Ze komen helemaal overeen met die van de grote Gatso’s: ronde vormen en de typerende grille. Wat ontbreekt is de derde koplamp en de bult op de motorkap van de grote Gatso’s. Die zijn ook niet nodig, door de opstelling van de motor kon een platte motorkap worden ontworpen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de “Molshoop” die staande carburateurs had met verticale luchtinlaten die daardoor boven de op zich lage motorkap uitstaken. Op een aantal foto’s uit 1950 is de Molshoop zonder bult en derde lamp te zien. De auto was toen eigenlijk nog in aanbouw en door Gatsonides in allerijl voor de sportwagenraces op Zandvoort ingeschreven, voorzien van een houten vloer en nog ongespoten.
Platje verdween op een goed moment van het strijdtoneel en ook helmaal uit het zicht. Enkele decennia later werd de auto bij toeval ontdekt in een collectie en volledig gerestaureerd. Daarmee zijn Kwik en Platje de (tot op heden) enige overgebleven auto’s uit de Gatso-stallen.


"De Molshoop"
De snelste Gatso was de “Molshoop”, een 2+2 coupé op Mercury-basis met een vierliter achtcilinder Mercury in het vooronder. Kijk naar de foto’s van deze nog steeds indrukwekkende wagen en je begrijpt de bijnaam onmiddellijk. Ook de carrosserie van de Molshoop werd bij Schutter en Van Bakel gebouwd en bestond volledig uit aluminium. Dit maakte de auto relatief licht en zeer snel. Gatsonides zette de auto voor het eerst in tijdens de sportwagenraces in 1950 op Zandvoort. Na de Luik-Rome-Luik rallye in 1950 heeft Klaas Bernaards, transportondernemer in Bergen op Zoom en oom van de schrijver van deze tekst, de Molshoop van Gatsonides overgenomen. Hij was gek op autosport en heeft met de auto deelgenomen aan verschillende autosportevenementen, zoals de Brabant Grensrit, een aantal buitenlandse rallyes en de sportwagenraces op Zandvoort in 1951.
Samen met Gatsonides zou hij met de Molshoop deelnemen aan de Tulpenrallye van 1951. De heren beschikten echter beide over een fors ego en kregen kort voor de start een heftig meningsverschil over welke benzine- en oliemerk gebruikt zou moeten worden. Gatsonides zag vervolgens verbolgen van deelname af.  Klaas Bernaards (ook niet mis) heeft toen in allerijl zijn jongere broer Laurens naar de start laten komen, hij wilde absoluut aan de start komen en de rallye toch rijden. Het gevolg was voor de berijders en de Molshoop niet zo prettig. De auto raakte behoorlijk beschadigd toen hij -nog wel onder de ogen van Gatsonides en de verzamelde pers in de persbus- spectaculair uit een bocht vloog. Wat moet die in zijn vuistje gelachen hebben…

De Molshoop werd echter hersteld, dit is goed te zien op een aantal foto's uit 1951. Welk lot de auto na 1951 ten deel is gevallen is niet feitelijk bekend. Er wordt verhaald dat de auto door een volgende eigenaar is ingezet tijdens toen populaire grasbaanraces. Dit betekent waarschijnlijk niet veel goeds en aangenomen mag worden dat deze snelste Gatso kort daarna jammerlijk onder de slopershamer terecht is gekomen. Eeuwig zonde van deze unieke auto. Klaas Bernaards was erg trots op zijn Gatso en legde uit voorzorg plaids op de met rood leer beklede banken. Geloof het of niet, die plaids zijn nog steeds in het bezit van zijn dochter Lisette, voorzien van een Schotse ruit in de kleuren van de auto: grijs (lakkleur) en rood (interieur).

Copyright tekst - Hans Verschuuren - 18 januari 2014

1951 Den Haag Rome Rally
Klaas Bernaards, Gatso "Molshoop" #80
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto Familie Bernaards
1951 Den Haag Rome Rally
Klaas Bernaards, Gatso "Molshoop" #80
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto Familie Bernaards
1951 Zandvoort Sportscars
Klaas Bernaards Gatso "Molshoop" #37, Klaas Barendregt Gatso "Platje"
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto Familie Bernaards
1951 Zandvoort Sportscars
Klaas Bernaards Gatso "Molshoop" #37, Klaas Barendregt Gatso "Platje"
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto John Schaepman
1951 Zandvoort Sportscars
Klaas Bernaards Gatso "Molshoop" #37
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto John Schaepman
1951 Zandvoort Sportscars
Klaas Bernaards Gatso "Molshoop" #37
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto John Schaepman
1951 Zandvoort Sportscars
Klaas Bernaards Gatso "Molshoop" #37
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto John Schaepman
1951 Zandvoort Sportscars
Klaas Bernaards Gatso "Molshoop" #37
Prive Collectie Familie Bernaards - Foto John Schaepman
All Copyrights reserved 2014








1948 Gatso Gatsonides #G3440 (2) Maus & zijn vrouw
1948 Gatso Gatsonides #G3440 (2) Maus & zijn vrouw    NOT FOR SALE

Gatso Aero Coupe Maus Gatsonides en zijn vrouw (Fotograaf Onbekend)



0.00 euro
0.00 Dollar


Quantity

1948 Gatso Gatsonides #G3440 (3) Maus voor windmolen
1948 Gatso Gatsonides #G3440 (3) Maus voor windmolen    NOT FOR SALE

Gatso Aero Coupe Maus Gatsonides voor windmolen (Fotograaf Onbekend)



0.00 euro
0.00 Dollar


Quantity

1948 Gatso Gatsonides #G3440 (4) Introductie RAI
1948 Gatso Gatsonides #G3440 (4) Introductie RAI    NOT FOR SALE

Gatso Aero Coupe Prins Bernard 7 Maus Gatsonides Introductie RAI Amsterdam (Fotograaf Onbekend)



0.00 euro
0.00 Dollar


Quantity

1948 Gatso Roadster 4000 Coupe #GX172 (2)
1948 Gatso Roadster 4000 Coupe #GX172 (2)    NOT FOR SALE

Gatso Roadster 4000 Coupe (Fotograaf Onbekend)



0.00 euro
0.00 Dollar


Quantity

1951 Gatso Klaas Bernaards #N48769 Klaas & Molshoop
1951 Gatso Klaas Bernaards #N48769 Klaas & Molshoop    NOT FOR SALE

A.Bernaards & Zonen Klaas Bernaards naast Gatso Molshoop (Foto Coll. Bernaards)
Met dank aan de Familie Bernaards die deze foto ter beschikking heeft gesteld uit de Prive collectie.
Klaas Bernaards naast zijn Gatso 4000 2+2 Coupe, De Molshoop. Hij staat voor zijn transportbedrijf aan de Boutershemstraat te Bergen op Zoom. De Gatso is aan het rechter scherm voorzijde provosorisch gerepareerd na een ongeval tijdens de Tulpen rally 1951.


0.00 euro
0.00 Dollar


Quantity
 
  Shopping cart
Quantity Product  
Shopping cart
 
  Offers
    
 
1897 Automobiles Delahaye
1897 Automobiles Delahaye POSTER 50x75 CM
 
1902 Oldsmobile Runabout ``In my Merry Oldsmobile``
1902 Oldsmobile Runabout ``In my Merry Oldsmobile`` POSTER 50x68 CM
 
1920 New Price of the Chevrolet. The Connoisseurs
1920 New Price of the Chevrolet. The Connoisseurs POSTER 50x75 CM
 
1932 Halt Buick gaat voor! Eerste Tilburgsche Auto Garage
1932 Halt Buick gaat voor! Eerste Tilburgsche Auto Garage POSTER 50x75 CM
Terms - Conditions